RSS

Dan Apabila Hati Seorang Dia Berbisik…

07 Feb

Dia menderita.. dia sengsara.. namun dia bahagia kerana terasa seolah-olah Allah dekat dengannya.

Dia gembira.. dia merasakan seolah-olah terangkat kegusaran yang mendiami hati.. namun jiwanya resah.. terasa seolah-olah kehilangan.. benar, dia kehilangan erti tenang di hati.. kerana kegusaran yang terangkat itu menjauhkan dia daripada Dia..

Lalu dia pun berbisik; “Allah, andai nikmat dunia yang menipu ini bisa melalaikan aku dari mengingati-Mu, andai nikmat dunia yang menipu ini menyukarkanku menjaga hak-Mu, aku lebih rela menderita namun bahagia dalam jiwa.”

Hatinya berbisik lagi; “Allah.. janganlah Kau palingkan hati ini dari rahmat dan kasih-sayang-Mu lagi.. setelah ia bersusah payah untuk mencari jalan pulangnya kepada-Mu.. sesungguhnya anugerah Islam, Iman dan Ihsan ini lebih berharga dari segala-galanya.. sungguh….”

“Allah, gembirakanlah aku ya Allah.. hiburkanlah hati aku ya Allah..”

“Tapi, layakkah aku memohon agar Kau hiburkan hati ini sedangkan aku culas menunaikan hak-Mu ya Allah? Aku malu ya Allah.. aku malu dengan-Mu ya Allah….”

“Allah, bawalah aku pulang kembali kepada-Mu.. walau dengan apa cara sekalipun. Aku redha. Aku bahagia.”

Dan.. dia kembali tenang….

Semoga kita semua mendapat ketenangan sebagaimana dia juga. Insya Allah~

338043_310526888986015_349107848_o

 
Leave a comment

Posted by on February 7, 2013 in Food for the Soul

 

Leave a Reply

 
