RSS

A Little Bit From Me~ ^^

18 Aug

Ramadhan yang penuh kerahmatan, pengampunan dan menawarkan pembebasan dari api neraka baru sahaja berlalu pergi. Hati ini terasa sayu kerana kedamaian dan ketenangan Ramadhan tidak dapat dikecapi semaksimum yang mungkin. Mungkin kerana kelemahan diri kerana tidak mampu melebihkan lagi ibadah.. tapi, setakat itu sahaja yang mampu ku usahakan dengan izin-Nya. Namun, Ramadhan kali ini membawa seribu satu makna dalam hidup ini. Insya Allah pasti. Semoga pemergiannya tidak turut membawa pergi semangat untuk istiqamah dalam meningkatkan ibadah dan memperbaiki diri sendiri untuk menjadi hamba-Nya yang solehah dan mujahidah di jalan-Nya.. aamiin~ Insya Allah~ syukur ku titipkan kepada-Nya..

Sungguh, ku ingin catatkan sedikit pengalaman Ramadhan Kareem yang mungkin tidak sehebat hamba Allah yang lain.. tapi, ia cukup memberi kesan dalam hati, jiwa dan hidupku. Segala-galanya bermula pada malam 1 Ramadhan. Entah kenapa angin perubahan itu seolah-olah menyeru ku untuk menghampiri-Nya. Well, kita semua tahu betapa sukarnya untuk istiqamah dalam beribadah dan terus berada dalam perubahan. Tapi, ku seolah-olah diberi kekuatan untuk meneruskannya. Sehingga malam kedua puluh satu. Tanpa putus asa, akhirnya ku mendapat signal daripada-Nya.. (sebenarnya setiap hari pun dapat signal tapi… mungkin itu lah masa dan waktu yang terbaik dalam hidup ku..).

Tidak pernah ku alami pengalaman Ramadhan yang sesyahdu ini. Sehingga ku terduduk tidak terkata. Sesungguhnya, perancangan-Nya adalah terlalu sempurna. Sehingga ku sendiri tidak dapat mencerna percaturan-Nya sepenuhnya lagi. Namun, ku terima segala ketentuan dan takdir-Nya dengan hati yang terbuka.

Apa yang mampu ku lakukan.. berusaha untuk melepaskan masa silam yang terlalu kejam, untuk menempuh kehidupan yang baru yang bakal ku lalui.. ye~ kemampuan untuk move on dari pengalaman hidup yang penuh kepahitan dan kekecewaan tu pun satu anugerah dan rahmat dari Allah jugak kan? =)
Sehingga kini, telah banyak yang ku pelajari dari ujian kehidupan yang dikurniakan-Nya kepada ku. Hingga ku mampu untuk berbangga menjadi diri sendiri. (Bangga dari sudut yang positif, bukan membangga diri.. =P) Sesungguhnya Dia tidak akan memberi ujian yang hebat kepada hamba-Nya andai hamba-Nya tidak cukup hebat untuk menempuhi ujian tersebut. Cuma, terpulang kepada kita untuk menentukan bagaimana cara kita untuk menghadapi ujian kehidupan tersebut. Samaada kita memilih untuk gagal dalam ujian tersebut atau berjaya dalam ujian tersebut. Bertuahlah bagi yang telah berjaya menempuhinya dengan penuh ketenangan, kesabaran dan keredhaan. Andai masih lagi belum berjaya, sabar dan terus berusaha.. sesungguhnya kehidupan ini umpama roda.. janganlah kita terlalu angkuh apabila berada di atas, dan janganlah terlalu kecewa dan bersedih apabila berada di bawah. Sesungguhnya pelangi yang indah akan muncul setiap kali selepas hujan. Percayalah, sinar kebahagiaan itu akan muncul juga andai kita yakin dengan-Nya. Janganlah berputus asa dengan rahmat dan keampunan-Nya. Sungguh, kita tidak akan mampu untuk menjadi sempurna. Tapi, di dalam setiap ketidaksempurnaan kita itu, wujudnya satu kesempurnaan. Kesempurnaan sebagai seorang manusia.

Tidak mahu berceloteh panjang. Cukuplah setakat ini luahan hati yang terpendam. Mungkin ada yang faham apa yang ingin disampaikan, mungkin ada yang tidak faham. Semoga Ramadhan yang baru sahaja berlalu menjadi satu titik tolak untuk kita menjadi insan yang cemerlang di masa hadapan. Istiqamahlah dalam beribadah. Istiqamah. Berubah itu senang tetapi istiqamah di dalam meneruskan perubahan itu satu perkara yang sukar untuk dilaksanakan. Berdoalah kepada-Nya.. mintalah kepada Yang Maha Penyayang supaya kita diberi kekuatan untuk istiqamah di jalan-Nya.. berdoalah dan mintalah dengan penuh pengharapan. Insya Allah akan Dia tunaikan. Yakinlah dengan janji-Nya. Andai terbabas dan tergelincir sekalipun, kita masih tahu untuk pulang ke fitrah asal kita. Fitrah hidup berTuhan. Fitrah seorang hamba.. insya Allah~

Semoga Allah redha..
TaqabbalalLahu minna wa minkum.. minal aidil wal faidzin~

Semoga dipermudahkan segala urusan yang mendatang~ aamiin~

Semoga sinar itu tidak kan sirna~ insya Allah~

p/s: Thank you for this somebody who grows up with me.. even the time is too short. A month is too fast right? But, with His will, nobody/nothing can hinder it to happen. Semoga segalanya dipermudahkan.. aamiin~ =)

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: