RSS

Fitnah Pergaulan di Alam Maya

09 Dec

Sms tanpa urusan.
berfacebooking tanpa urusan.
call tanpa urusan.
dating tanpa mahram.
chatting tanpa urusan.
dan bermacam-macam lagi bentuk fitnah komunikasi.

“Urusan adalah sesuatu yang apabila kita bentangkan depan Allah SWT, kita yakin kita mampu jawab dan berhujah depan Allah bahawa ia adalah urusan, maka itulah yang dinamakan urusan. Jika hati masih berasa was-was samada ia suatu urusan atau tidak, maka berawaslah.”-Kak Fatimah Syarha.

#Ramai yang memandang mudah soal ini.
Moga dapat dijadikan peringatan buat diri.
Na’uzubillah…

~copy & paste daripada FB~
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Kat luar tak pernah bertegur sapa..
Pandang pun tak..
Tapi kat dalam FB… kencang!
Uhh.. rasa berdosa dengan diri sendiri..
Bersalah dengan diri sendiri..
Adakah hipokrit?
Sebab tu lah orang cakap..
Di alam maya, ramai orang cenderung untuk menonjolkan diri sendiri..

Ada orang, di alam realiti sangat pemalu..
Tapi di alam maya, sangat-sangat outspoken..
Semua perkara pun nak berkongsi dengan orang lain..
Ada orang, di alam realiti tak bercakap sangat pun dengan kawan berlainan jantina..
Tapi di alam maya, kencang je chatting dengan mereka..
Sekadar berkongsi pandangan dan perasaan yang terbeban.. sungguh, di antara kita tidak terlepas dari masalah menjaga ikhtilat di antara lelaki dan perempuan..
Di luar punyalah tsiqah dan warak.. angkat muka pun tak mahu di depan kawan-kawan berlainan jantina.. MALU!
Tapi di alam maya………………. tak sanggup nak tulis kat sini..
Teramat malu..
Malu dengan diri sendiri..
Malu kepada Allah..
Kerana tidak pandai menjaga maruah sendiri..
Ya Allah..
Berikanlah kekuatan kepada kami untuk menjaga ikhtilat dalam pergaulan..
Sesungguhnya fitnah akhir zaman terlalu dahsyat..
Hanya iman dan taqwa mampu menjadi benteng pertahanan diri dari godaan dunia yang melalaikan..

*Bebanan yang terlalu berat.. mahu saja deactivate FB.. tapi, ilmu terlalu banyak di situ.. Manfaat yang melebihi mudarat.. harus kuatkan diri sendiri..

Katakan tidak kepada pergaulan bebas di alam maya! Walaupun kesannya sukar dilihat, tapi ia memberi kesan yang amat mendalam kepada hati..

Pelihara hati, pelihara tingkah laku, pelihara adab pergaulan, pelihara ibadah, pelihara iman, taqwa kepada Allah yang diburu.. Semoga segala urusan dipermudahkan-Nya. Amin..

 
 

2 responses to “Fitnah Pergaulan di Alam Maya

  1. fana

    December 9, 2011 at 01:06

    true dhiya… true T-T menginafi diri, muhasabaha

     
    • dhieya

      December 9, 2011 at 01:19

      kan? rasa bersalah ngan diri sendiri..

       

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: