RSS

TAHUKAH ANDA?

28 Dec
  • Sebatang rokok boleh memusnahkan 25 – 100 mg Vitamin C.
  • Orang yang sudah berumur tidak mendapat cukup vitamin D kerana kurangnya pendedahan kepada cahaya matahari.
  • Kanak-kanak memerlukan lebih protein berbanding orang dewasa (kira-kira satu setengah hingga dua kali ganda perpaun daripada berat badan) manakala bayi pula memerlukan tiga kali ganda lagi.
  • Untuk mengekalkan vitamin B dan C, jangan rendam sayur-sayuran. Sebaliknya terus basuh.
  • Beras perang atau merah adalah lebih sihat berbanding beras putih.
  • Stainless steel, kaca dan bekas makanan berenamel adalah lebih bagus jika anda ingin mengekalkan nutrien makanan.
  • Gunakan pisau yang tajam ketika memotong sayur-sayuran. Sayur-sayuran yang lebam akan kehilangan vitamin A dan C.

 Sumber: Perancangan Eksekutif Islam 2008 (1428H – 1429H)

 
Leave a comment

Posted by on December 28, 2007 in Health (Physical + Mental)

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: